Here to Stay

Here to Stay
Museion

Location:
Bolzano/Bozen, IT
Curated by:
Bart van der Heide
with
Elena Bini
Andreas Hapkemeyer
Client:
Museion
Type:
Commission
Year:
2020/2021
Budget:
Confidential
Photo:
Luca Meneghel
Here to Stay brings together two important clusters of works within Museion’s collection, highlighting an intergenerational bridge between the works on display and linking installations, sculptures and works of media art produced between 2000 and 2010 with conceptual works from the second half of the 20th century.
The artistic practices of Berty Skuber, Franco Vaccari and the Visual Poetry group anticipate many of the themes explored by the contemporary generation, acting on one hand as precursors and on the other as a filter through which observe contemporary artistic practice.
In order to show this double look, the exhibit includes a series of translucent polycarbonate walls hooked onto spatial aluminum frames on which to place the units of conceptual art. The display also becomes an object of investigation, rethinking the meaning of the fruition of a work and its relations in space. These plastic walls therefore, re-proposing a simplified and decontextualized version of the materials and architecture of Museion, underline the theme at the center of the exhibition: the interest in the conditions of production and the debate on authenticity. 
Here to Stay raccoglie due importanti nuclei di opere della collezione di Museion facendo emergere un ponte intergenerazionale tra le opere esposte e mettendo in relazione installazioni, sculture e opere d’arte mediale prodotte tra il 2000 e il 2010 con lavori concettuali della seconda metà del Novecento.
Le pratiche artistiche di Berty Skuber, Franco Vaccari e del gruppo della Poesia Visiva anticipano molti dei temi trattati dalla generazione contemporanea, ponendosi da un lato come precursori e dall’altro come filtro da cui osservare la pratica artistica contemporanea.
Per riproporre questo doppio sguardo l’allestimento prevede una serie di pareti traslucide in policarbonato agganciato su telai spaziali in alluminio su cui collocare i nuclei di arte concettuale. Il display diventa anch’esso oggetto di indagine, ripensando il senso della fruizione di un’opera e le sue relazioni nello spazio. Queste pareti in plastica perciò, riproponendo una versione semplificata e decontestualizzata dei materiali e dell’architettura di Museion, sottolineano il tema al centro della mostra: l’interesse per le condizioni di produzione e il dibatto sull’autenticità. 

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